Slaapoefentherapie

Valt u/ je moeilijk in slaap? Wordt u/je ‘s nachts vaak wakker of kunt u/je vroeg in de ochtend niet meer slapen? Merkt u/je dat je niet uitgerust wakker wordt en overdag regelmatig (te) moe bent?
Wanneer u/je een of meerdere keren ja zegt op deze vragen dan kan een vrijblijvende afspraak bij de slaapoefentherapeut van Bewegendwijzer wellicht helpen bij dit probleem.

Slapenloosheid is een veel voorkomend probleem. 1 op de 5 mensen heeft er last van. Gelukkig is slapenloosheid bijna altijd goed te behandelen. Lekker slapen is namelijk écht aan te leren. U/ je kunt zelf veel doen om uw/je natuurlijke slaap (gewoonte) te herstellen. Ook in periode van stress en zorgen.

Wat is Slaapoefentherapie?

De slaapoefentherapie is volledig gericht op uw/je hulpvraag en persoonlijke situatie. Tijdens de begeleiding leert u/je de oorzaak van uw/je slaapproblemen begrijpen. U/je leert verbanden leggen tussen de dingen die u/je overdag, ‘s avonds en ‘s nachts doet (of niet doet) en u/je krijgt inzicht in de kwaliteit van uw/je slaap en hoe dit van invloed is op ue/je algehele functioneren.

Slapenloosheid is een 24 uurs probleem.

Hoe u/je dagelijks functioneert heeft invloed op uw/je slaap. Wanneer u/je bijvoorbeeld overdag en ‘s avonds maar ‘doorgaat’ zonder rust en pauze te nemen, zullen uw/je lichaam en brein als u/je in bed stapt nog veel te alert zijn. Ontspannen zijn in je hoofd en lijf is een belangrijke voorwaarde om (goed) te kunnen slapen. Dit geldt ook voor (jonge) kinderen, waarbij de therapie zich dan vooral richt op de ouders/ verzorgers ten aanzien van het creeëren van goede voorwaarden zodat het kind kan slapen.

mijke mommers - Slaapoefentherapie zutphen

Werkwijze van de Slaapoefentherapie

U/je krijgt veel praktische oefeningen en adviezen om concreet te leren wat u/je kunt doen om weer makkelijker te slapen. Volwassenen en jongeren krijgen educatie en advies over slapen en slaapmediactie. Ook leren zij tijdens de therapie hun gedachten onderzoeken; welke gedachten houden u/je wakker? En methoden om deze (pieker)gedachten ‘s nachts te verminderen. U/je leert beter met stress om te gaan en u/je leert lichamelijk te ontspannen.
De therapie wordt in de praktijk gegeven, maar daarnaast krijgt u/je ook toegang tot een e-healt module waarbij u/je van alles kunt nalezen over gezonde slaap en slapenloosheid en er ook een aantal oefeningen die in de praktijk gedaan worden ingesproken zijn op een mp3 bestand, zodat u deze thuis ook met stembegeliding kunt oefenen.

Wat levert de Slaapoefentherpie op?

Door het volgen van Slaapoefentherapie pak je de oorzaak van het slaapprobleem aan. Voor zowel kinderen, jongeren als volwassenen geldt minder vermoeidheid overdag waardoor je je/ of u/zich overdag weer volledig kan richten op spelen en ontwikkelen, leren, werken, sporten en hobbies en een goede nachtrust ‘s nachts waardoor je/u weer goed fysiek en mentaal herstelt voor de volgende dag. Dit is op langere termijn effectiever dan slaapmedicatie en uiteraard ook gezonder.

Mijke is gecertificeerd slaapoefentherapeut voor zowel de Slaapoefentherapie (kinderen, jongeren en volwassenen) als voor de Slaapslim.

Lees hier over

slaapoefentherapie.nl

Slaapslim.nu