Zwemmen

Wanneer mag ik diploma zwemmen?

Nederland is een land met veel water. Een zwemdiploma is dan ook belangrijk. Zwemmen is Leuk en Gezond en een belangrijk onderdeel van de Motorische ontwikkeling. Regelmatig blijkt het leren zwemmen moeizaam te verlopen. Wij kinderoefentherapeuten van Bewegendwijzer kunnen helpen.

Motorische ontwikkeling

Kinderen ontwikkelen zich in fases. De eerste fase van de motorische ontwikkeling is asymmetrisch en loopt van 0-18 maanden. Hier leren kinderen tegen de zwaartekracht omhoog te komen: “van lig naar zit, naar staan en lopen met balans”. Dit is een belangrijke basis, waarop alle verdere motoriek gebouwd wordt.
Na de asymmetrische fase ontwikkelen kinderen een goede symmetrie vanaf 2 jaar waar ze o.a. met 2 benen tegelijk springen. Met 5,5 jaar kunnen kinderen meerdere opdrachten symmetrisch tegelijk uitvoeren zoals springen en klappen.
Vanaf 6-7 jaar komen kinderen in de lateralisatiefase waarbij 1 hand dominant wordt en 1 hand ondersteunend. Een voorbeeld hiervan is schrijven of voetballen.
Voor het zwemmen betekent deze volgorde van ontwikkeling dat een kind meestal eerst op de rug leert zwemmen waarbij alleen de benen symmetrisch bewegen (symmetrische fase) en daarna pas op de buik waarbij armen en benen tegelijk net na elkaar gestuurd moeten worden (gelijktijdig bewegen) in de schoolslag en borstcrawl( lateralisatie). Wanneer er een vertraging of achterstand is in de motorische ontwikkeling, heeft dat gevolgen voor het leren zwemmen en loopt die zwemontwikkeling mogelijk vertraagd.

Problemen die zich kunnen voordoen bij het leren zwemmen

Te vroeg met zwemles starten kan juist maken dat het leren zwemmen lang duurt. Het kind heeft nog niet voldoende motorische basis ontwikkeld voor bijv schoolslag als hij net 4 jaar is.
• Onvoldoende ontwikkelde spierkracht in de grote houdingsspieren of een asymmetrische ontwikkeling van spierkracht. Dit geeft een asymmetrische zwemslag of problemen om boven water te blijven in de schoolslag.
Angst voor water. Angstige kinderen durven zich niet over te geven aan het water en hebben angst voor springen en duiken, maar ook tillen ze hun hoofd op als ze op de rug liggen, waardoor de buik naar beneden zakt en drijven onmogelijk wordt.
Onvoldoende ontwikkelde gelijktijdigheid waardoor het bewegen van armen en benen tegelijk in de schoolslag niet lukt.
Heel watervrij zijn. Kinderen die heel vroeg zelf een eigen slag hebben ontwikkeld en daarna het saai vinden om een echte zwemslag te leren.

Hulp bij het leren zwemmen
Wij, kinderoefentherapeuten van Bewegendwijzer, kunnen onderzoeken of alle motorische voorwaarden aanwezig zijn voor het zwemmen. Samen met u worden de uitkomsten van het motorisch onderzoek besproken en zonodig een individueel behandelplan opgesteld gericht op uw hulpvraag rondom zwemmen.

Wat bieden wij:
• Individuele therapie, hulpvraag gericht.
• Voor kinderen die graag met een stevige basis voor zwemmen starten hebben we een groepsles ontwikkeld waar alle motorische voorwaarden voor zwemmen op speelse wijze aanbod komen, zodat niets een zwemdiploma in de weg staat en leren zwemmen snel gaat.
• Voor kinderen die echt moeite hebben met het leren zwemmen hebben we Swimstars ontwikkeld samen met zwembad Rhienderoord. Hier wordt door de kinderoefentherapeut in groepsverband geoefend om de motorische voorwaarden voor het leren zwemmen te verstevigen. Het leren zwemmen wordt begeleid door een ervaren zwemdocent van Rhienderoord . Er wordt in een klein groepje geoefend. Wanneer u of de zwemleerkracht denkt dat er onvoldoende vooruitgang wordt geboekt en/of een motorisch probleem vermoed, kunt u direct contact opnemen met Bewegendwijzer.

Er is geen verwijzing van een arts nodig. De eerste 18 behandelingen kinderoefentherapie worden uit de basisverzekering vergoed.